Κύριος στόχος μαθήματος


ανάρτηση από mzotou στην κατηγορία: Initial Ideas
Στόχος:  Η θεωρητική κατάρτιση και η ανάπτυξη δεξιοτήτων Ανάλυσης και Σχεδιασμού Πληροφοριακών Συστημάτων (ΑΣΠΣ).

 

Ομάδες στόχοι


ανάρτηση από mzotou στην κατηγορία: Initial Ideas
Το μάθημα απευθύνεται σε μεταπτυχιακούς φοιτητές που φοιτούν στο Διατμηματικό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών (Δ.Π.Μ.Σ.) στα Πληροφοριακά Συστήματα του Πανεπιστημίου Μακεδονίας.

 

    Στόχευση μαθήματος


    ανάρτηση από mzotou στην κατηγορία: Initial Ideas
    Σήμερα υπάρχουν διαθέσιμες μια σειρά από μεθόδους για την ΑΣΠΣ. Αυτές εξαρτώνται από μια σειρά παραμέτρους, όπως:
    • τα χαρακτηριστικά του ΠΣ (π.χ. real-time, embedded),
    • η κατηγορία του (π.χ. custom, generic)
    • οι διαθέσιμες ή προτιμώμενες τεχνολογίες προγραμματισμού (π.χ. structured, OO, functional, aspect-oriented, service-oriented)
    • οι απαιτήσεις (π.χ. για ποιότητα, επαναχρησιμοποίηση, συντηρησιμότητα, κλπ).
    Η δημιουργία μοντέλων έχει αποδειχθεί πως βοηθά στην κατανόηση και επίλυση των σύνθετων προβλημάτων ανάπτυξης λογισμικού. Έχουν αναπτυχθεί και μια σειρά από γλώσσες μοντελοποίησης π.χ. DFDs, BPMN, ER, UML κλπ.
    Εμείς θα ασχοληθούμε κυρίως με:
    • Μεθοδολογίες για ανάπτυξη ΟΟ συστημάτων
    • Με τη βοήθεια της χρήσης των μοντέλων της UML.
    Αφού και ο ΟΟ προγραμματισμός φαίνονται να είναι ο πιο διαδεδομένοςκαι η UML το de facto standard για τη ΑΣΠΣ των αντίστοιχων ΠΣ.

     
     

      Στόχοι μαθήματος


      ανάρτηση από mzotou στην κατηγορία: Outline
      Ο κύριος στόχος του μαθήματος είναι η ανάπτυξη αναλυτικών και συνθετικών δεξιοτήτωνμέσα από την κατανόηση και εφαρμογή των σύγχρονων μεθόδων για την ΑΣΠΣ με χρήση της Unified Modeling Language (UML).

       

        Μαθησιακά Αποτελέσματα


        ανάρτηση από mzotou στην κατηγορία: Outline
        Μετά την παρακολούθηση του μαθήματος οι φοιτητές θα είναι σε θέση να:
        • Συγκρίνουν, επιλέγουν και εφαρμόζουν σύγχρονες μεθοδολογίες ανάπτυξης πληροφοριακών συστημάτων με βάση την αντικειμενοστραφή φιλοσοφία
        • Δημιουργούν διαγράμματα της ενοποιημένης γλώσσας μοντελοποίησης (UML)
        • Αναλύουν και σχεδιάζουν πληροφοριακά συστήματα υποβοηθούμενοι από αντίστοιχα εργαλεία (CASE tools).

        Πιο συγκεκριμένα:

        Γνώσεις:

        1. Να απαριθμούμε τα βασικά βήματα μιας μεθόδου ΑΣΠΣ
        2. Να κατανοούμε τη χρήση των βασικών διαγραμμάτων UML (δραστηριοτήτων, περίπτωσης χρήσης, κλάσεων, ευρωστίας και ακολουθίας)

        Δεξιότητες/Ικανότητες:

        1. Να χρησιμοποιούμε το λογισμικό Visual Paradigm για ΑΣΠΣ με χρήση UML
        2. Να μεταφράζουμε τα διαγράμματα UML σε κώδικα Java

        Εγκάρσιες δεξιότητες:

        1. Να αναπτύσσουμε με την χρήση της ΑΣΠΣ και της UML ένα ΠΣ που να καλύπτει τις ανάγκες ενός οργανισμού

         

          Βασικές Αρχές για τη Δημιουργία Λογισμικού


          ανάρτηση από mzotou στην κατηγορία: Outline
          Τα πολύπλοκα ΠΣ δεν είναι δυνατόν να αναπτυχθούν από έναν μόνο άτομο. Ιστορικά η αντιμετώπιση σύνθετων προβλημάτων γίνεται με την διάσπαση τους σε μικρότερα. Η διαδικασία αυτή επαναλαμβάνεται έως ότου κάθε μικρό πρόβλημα είναι κατανοητό και διαχειρήσιμο .
          Στη συνέχεια γίνεται σύνθεση των λύσεων των επιμέρους λύσεων ώστε να προκύψει η λύση του κυρίως προβλήματος. Η διαδικασία της διάσπασης ενός προβλήματος σε απλούστερα αναφέρεται ως ανάλυση.
          Η διαδικασία της «συναρμολόγησης» μιας μεγάλης κατασκευής από τα μικρότερα δομικά της στοιχεία λέγεται σύνθεση. Η αναλυτική και συνθετική ικανότητά είναι απαραίτητες σε όποιον ασχολείται με ΑΣΠΣ.
          Οι ικανότητες αυτές είναι σημαντικότερες από την άριστη γνώση μιας συγκεκριμένης μεθόδου ΑΣΠΣ –συνεπώς αποτελούν στόχο του μαθήματος

           

          • Saliakoura Ioanna

            Για την ανάπτυξη ΠΣ χρειάζεται αρκετή εμπειρία και δεξιότητες. Πέρα από τα case studies, ίσως θα ήταν καλό οι ομάδες φοιτητών να παίζουν το ρόλο και του εργοδότη που χρειάζεται το ΠΣ ή ακόμα καλύτερα να έρχονται σε επαφή με υπάρχουσες εταιρίες-ανάγκες.

          Περίγραμμα μαθήματος


          ανάρτηση από mzotou στην κατηγορία: Outline
          Θεωρία:
          • Τρεις διδακτικές ώρες ανά εβδομάδα χωρισμένες σε δύο μέρη (ένα διάλειμμα)
          • Στο πρώτο μέρος θα αναπτύσσεται η θεωρία μιας ενότητας ΑΣΠΣ
          • Στο δεύτερο μέρος θα γίνεται πρακτική εξάσκηση στα θέματα που παρουσιάστηκαν προηγουμένως με τη μορφή κουΐζ
          Επιπλέον θα γίνουν τέσσερα εργαστήρια στην UML με στόχο:
          1. Την κατανόηση της UML
          2. Την εξοικείωση με το λογισμικό που θα χρησιμοποιηθεί για τη μοντελοποίηση σε UML δηλαδή με το Visual Paradigm
          Συνεπώς στα εργαστήρια θα διδαχθεί η UML ενώ στις διαλέξεις θα δοθεί έμφαση στη χρήση της για την ΑΣΠΣ.

          Εργασίες:

          Όλες οι εργασίες θα βασίζονται σεμια μελέτη περίπτωσης (case study) που έχει ήδη αναρτηθεί στο COMPUS. Θα πρέπει να μελετήσετε πολύ προσεκτικά το σχετικό κείμενο. Κάθε εβδομάδα συνιστάται να εκπονείται ένα τμήμα της εργασίας.
          Ομαδική εργασία:
          • Ομάδες με 3 μέλη
          • Μια παρουσίαση ανά ομάδα σε μια τρέχουσα περιοχή ενδιαφέροντος
          • Μια υποβολή στο τέλος 
          Ατομικές εργασίες:
          • Μια κάθε εβδομάδα (σύνολο: 12. βαθμολογούνται οι 10 καλύτερες)
          • Σχολιασμός παρουσιάσεων
          • Ατομική αναφορά στο τέλος

           

          • Yfantidis Dimitrios

            Στο θέμα υποβολής της εργασίας υπάρχει αναντιστοιχία αυτής της ενότητας με την ενότητα "Βαθμολόγηση" στην οποία γίνεται αναφορά για δύο υποβολές.

          Διδακτικό και βοηθητικό υλικό


          ανάρτηση από mzotou στην κατηγορία: (Course) Development
          Τρόποι συνεργασίας (γρ. 520, κτήριο ΓΔ):
          • Πέμπτη: 10:00-11:00
          • Παρασκευή: 10:00-12:00
          • Οποιαδήποτε στιγμή με χρήση email

          Βασικό σύγγραμμα:

          A. Dennis, B. H. Wixom, D. Tegarden,Ανάλυση και Σχεδιασμός Συστημάτων με την UML 2.0. Μια αντικειμενοστρεφής Προσέγγιση, 3η έκδοση, (μετάφραση: Γ. Τζίτζικας), Εκδ. Κλειδάριθμος, 2011.

          Συνιστάται επιπλέον:
          • Οποιοδήποτε σύγγραμμα για ΑΣΠΣ
          • Συγγράμματα για Τεχνολογία Λογισμικού (κυρίως τα μέρη για ΟΟ)
          • Οποιοδήποτε σύγγραμμα για UML ver. 2.0.


          Χρήσιμα βιβλία:

          Ελληνικά:

          • M. Fowler, 2006, Εισαγωγή στη UML. 3ηΑμερικάνικη Έκδοση, Κλειδάριθμος
          • Β. Γερογιάννης κ.α., 2006, Αντικειμενοστραφής Ανάπτυξη Λογισμικού με τη UML, Κλειδάριθμος
          • Ν. Σπ. Βώρος, Α. Σπ. Βώρος, Unified Modelling Language, Εκδόσεις Νέων Τεχνολογιών, 2009
          • S. L. Pfleeger, 2003, Τεχνολογία Λογισμικού, Τόμος 1, 2ηΑμερικάνική Έκδοση, εκδ. Κλειδάριθμος
          • Ι. Sommerville, 2009, Τεχνολογία Λογισμικού, 8ηΑμερικάνική Έκδοση, εκδ. Κλειδάριθμος

          Αγγλικά–Software Engineering:

          • I. Sommerville, 2007, Software Engineering, 8thed., Person Education Limited
          • R. Pressman, 2009, Software Engineering: A practitioner’s approach, R. S. Pressman & Associates, Inc.

          Αγγλικά –UML:

          • P. Roques, 2001, UML in Practice, Wiley
          • P. Stevens and R. Pooley, 2006, Using UML, Addison Wesley
          • T. Quatrani, 1998, Visual Modeling with Rational Rose and UML, Addison Wesley
          • H-E Eriksson et al., 2004, UML 2 Toolkit, Wiley


          Χρήσιμοι σύνδεσμοι:

          • http://www.uml.org –Unified Modeling Language
          • http://www.omg.org/technology/documents/modeling_spec_catalog.htm#UML –the most recent UML version
          • http://www.methodsandtools.com/uml.html -Free magazine on UML
          • http://www.objectsbydesign.com/tools/umltools_byCompany.html και http://uml-directory.omg.org/-Lists of tools that support UML
          • http://www.umsl.edu/~sauter/analysis/analysis_links.html-Systems Analysis Web links
          • http://www.swebok.org/-Guide to the Software Engineering Body of Knowledge

           

            Βαθμολόγηση


            ανάρτηση από mzotou στην κατηγορία: Evaluation
            Βαθμολόγηση:
            • Ομαδική Εργασία 30%
            • Ατομικές Εργασίες 20%
            • Τελική Εξέταση 50%
            Προσοχή: Ο βαθμός των Εργασιών υπολογίζεται και στην εξεταστική του Σεπτεμβρίου
            Οι ομάδες θα είναι 3 ατόμων και θα υπάρξουν 2 υποβολές (μια ενδιάμεση και μια τελική)